مطالبه جدی عضو شورای شهر شیراز برای حل بحران ترافیک و کمبود پارکینگ در محور عدالت–عادل‌آباد
مطالبه جدی عضو شورای شهر شیراز برای حل بحران ترافیک و کمبود پارکینگ در محور عدالت–عادل‌آباد
افسانه خواست‌خدایی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز، در نطق پیش از دستور مورخ ۶ مهر ۱۴۰۴، با یادآوری خاطره شهدای دفاع مقدس، نسبت به دو معضل حیاتی شهر شامل بحران ترافیک و فقر شدید پارکینگ عمومی، به‌ویژه در محور پر‌ترافیک عدالت جنوبی–عادل‌آباد و کمبود کیفیت و کمیت ناوگان اتوبوسرانی در روزهای آغاز سال تحصیلی هشدار داد و خواستار اقدام فوری شهرداری، پلیس راهور، دادستان و دیگر نهادهای متولی شد.

به گزارش خبرنگار گروه شهری آنام فارس، افسانه خواست خدایی، امروز – یکشنبه ششم مهر ماه – در دویست و هشتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی  شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود  با لحن تند و مطالبه‌گرانه، بحران ترافیک و فقر شدید پارکینگ عمومی در نقاط پر‌ترافیک را از معضلات اساسی شهر خواند و تأکید کرد: رویکرد سال‌های گذشته در کنترل این بحران، بیشتر به مسکن‌های مقطعی شباهت داشته تا درمان‌های ریشه‌ای نباید عوارض ترافیکی و کسری پارکینگ صرفا به ابزاری برای کسب درآمد تبدیل شوند بدون آنکه تاثیری در کاهش ترافیک فرساینده داشته باشند و حتی  جریمه کردن شهروندانی که چاره ای جز استفاده از خودروی خود ندارد بدون ارائه جایگزین مناسب نه عادلانه و نه درمان درد است.

وی محور عدالت جنوبی و عادل‌آباد را به عنوان نقطه بحرانی ترافیک معرفی کرد و علت اصلی آن را مجتمع تجاری نگین فارس دانست : بدون تأمین پارکینگ و پیوست ترافیکی مناسب در بلوار اصلی مجوز گرفته است.

به گفته خواست خدایی، ترکیب حضور این مجتمع با کارگاه‌های عمرانی قطار شهری و جانمایی نامناسب ورزشگاه پارس، بحران ترافیکی چندین برابر ایجاد کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز  با بیان اینکه مردم محلات اطراف، سال‌هاست “تاوان زیاده‌خواهی برخی سرمایه‌داران و دانه‌درشت‌ها” را می‌دهند، از دادستان دکتر میرحاجی خواست با صدور دستور قانونی، این مجموعه تجاری را ملزم به تأمین پارکینگ کرده و در صورت عدم اجرای مصوبات کمیسیون ماده صد، درباره ادامه فعالیت آن تصمیم‌گیری کند.

خواست خوایی در ادامه  وضعیت ناوگان اتوبوسرانی را در آغاز سال تحصیلی نامساعد توصیف کرد و گفت: خطوط پرتردد در مناطق جنوبی، از جمله ۱۰، ۱۴، ۱۷، ۲۶، ۲۸ و ۳۳، با فاصله‌های طولانی و شلوغی شدید، دانش‌آموزان را به مشکل انداخته‌اند، به‌گونه‌ای که بسیاری از آن‌ها پس از چندین مرتبه پر شدن اتوبوس، تازه امکان سوار شدن پیدا می‌کنند.

وی تأکید کرد که برای اقشار فاقد توان مالی استفاده از تاکسی یا سرویس مدرسه، تنها اتوبوس و قطار شهری باقی می‌ماند، بنابراین کیفیت و تعداد ناوگان باید ارتقا یابد تا عدالت اجتماعی در خدمات حمل و نقل محقق شود.

خواست‌خدایی مسئولیت حل بحران ترافیک را محدود به شهرداری ندانست و نقش پلیس راهور، سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها،استانداری و اداره کل راه و شهرسازی را در اجرای پروژه‌های کمربندی و بزرگراهی حائز اهمیت دانست.

وی همچنین از ضرورت بازنگری در نقاط پرگره ترافیکی مثل بولوار مدرس، خیابان زند، ستارخان، زرگری، ملاصدرا، میدان معلم و محدوده دروازه قرآن سخن گفت: و خواستار برنامه‌ریزی برای ساماندهی بارفروشان، اغذیه‌فروشان و جلوگیری از پارک‌های عمود بر مسیر شد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز  با وجود اشاره به اقدامات ارزشمند شهرداری در احداث معابر جدید، تقاطع‌های غیرهمسطح، اصلاح هندسی، توسعه حمل‌ونقل ریلی و پایش ترافیک، تأکید کرد که این تلاش‌ها کافی نبوده و کارنامه موفقی در کاهش ترافیک شهر دیده نمی‌شود.

خواست‌خدایی همچنین از ایرادات جدی در شیوه اخذ جریمه کسری پارکینگ انتقاد کرد و خواستار اجرای طرح جامع پارکینگ‌های عمومی و مکانیزه، توسعه مسیرهای ایمن پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، و حرکت به سمت مدیریت تقاضای سفر شد.

وی در پایان از شهرداری خواست “طرح جامع و هوشمند کنترل ترافیک و تأمین پارکینگ” را با مشارکت کارشناسان مستقل به شورای شهر ارائه و بودجه پروژه‌های کم‌اثر را به سرمایه‌گذاری واقعی در حمل‌ونقل عمومی و پیاده‌محوری اختصاص دهد و گزارش شفاف اقدامات ترافیکی خود را در صحن شورا ارائه کند.

 

  • نویسنده : لیلا کریمی