تاریخ: سه شنبه، ۲۴ تیر ۱۴۰۴
دسته‌بندی: پیشنهاد سردبیر / شهری / ویژه

پیمان دانشگاه شریف و شهرداری شیراز برای تحول مترو و ترافیک هوشمند؛ از طراحی ایستگاه‌های ایرانی تا مدیریت داده‌محور

1348/10/11 - 8:40 ق.ظ
کد خبر: 3281
بدو نظر
سایز متن / -

در همکاری راهبردی شهرداری شیراز با دانشگاه صنعتی شریف، طراحی ایستگاه‌های مترو با الهام از معماری ایرانی و استقرار سامانه ترافیک هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی کلید خورد. شهدوست شیرازی با تأکید بر مطالعات کاربردی (نه کتابخانه‌ای)، از بهره‌گیری از پردازش تصویر و تحلیل داده‌های ترافیکی برای مدیریت پویای شهر خبر داد، درحالی‌که شفاهی، استاد دانشگاه شریف، هم‌افزایی علم و اجرا را پیشران دستیابی به شهر هوشمند دانست.

 

 

به گزارش خبرنگار گروه خبری آنام فارس، شهدوست با اعلام آمادگی کامل این معاونت برای بهره‌گیری از توان علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، اظهار داشت: «در قالب این تعاملات، سرفصل‌های متعددی در زمینه مطالعات تفصیلی، طراحی معماری داخلی ایستگاه‌های مترو با رویکرد بومی و استانداردهای جهانی، و همچنین بهره‌برداری از فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی، پردازش تصویر و تحلیل داده‌های ترافیکی، تعریف شده است.»

تاکید بر مطالعات کاربردی، نه صرفاً کتابخانه‌ای

یوسف شفاهی استاد و عضو هیئت علمی گروه حمل و نقل دانشگاه صنعتی شریف، ضمن تاکید بر همکاری و هم افزایی با شهرداری شیراز با انتقاد از رویکرد صرفاً نظری در برخی طرح‌های گذشته تأکید کرد: «مطالعاتی که صرفاً ماهیت کتابخانه‌ای دارند، فاقد اثربخشی اجرایی هستند و با اهداف تعریف‌شده مدیریت شهری هم‌راستا نیستند. ما معتقدیم که مطالعه باید مقدمه‌ای بر اقدام عملی باشد.

طراحی ایستگاه‌های مترو با معماری ایرانی و رویکرد انسان‌محور

شه دوست شیرازی با اشاره به همکاری در زمینه طراحی داخلی ایستگاه‌های مترو خاطرنشان کرد: «در تلاش هستیم تا با کمک متخصصان دانشگاه شریف، طراحی ایستگاه‌ها را به‌گونه‌ای انجام دهیم که هم‌راستا با فرهنگ ایرانی و استانداردهای بین‌المللی باشد و همچنین پاسخگوی نیازهای واقعی مردم در حوزه ایمنی، دسترسی، آسایش و زیبایی‌شناسی باشد.»

حرکت به‌سوی ترافیک هوشمند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و داده‌محوری

شهدوست شیرازی یکی از مهم‌ترین محورهای همکاری با دانشگاه صنعتی شریف را بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در عرصه مدیریت ترافیک شهری عنوان کرد و گفت
در قالب این همکاری، استفاده از هوش مصنوعی، پردازش تصویر و تحلیل داده‌های استخراج‌شده از دوربین‌های نظارتی شهر در دستور کار قرار گرفته است. هدف از این اقدامات، هوشمندسازی تقاطع‌ها، بهینه‌سازی زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی، تحلیل الگوهای تردد، و در نهایت، ارتقاء کارایی شبکه ترافیکی شیراز است

وی افزود: با تکیه بر داده‌محوری و تصمیم‌گیری بر اساس تحلیل‌های واقعی، می‌توان از شیوه‌های سنتی فاصله گرفت و به سمت یک سیستم پویا، پیش‌بینی‌پذیر و واکنش‌گرا در مدیریت ترافیک حرکت کرد؛ سیستمی که با رصد لحظه‌ای شرایط ترافیکی، امکان مدیریت سریع‌تر و دقیق‌تر ترافیک شهری را فراهم می‌سازد

حرکت به سوی شهر هوشمند با ادبیات مشترک دانشگاه و مدیریت شهری

وی در پایان تصریح کرد: «توسعه پایدار حمل‌ونقل شهری نیازمند پیوند عمیق و هدفمند بین علم و اجراست. ما در شهرداری شیراز تلاش داریم با همکاری نخبگان دانشگاهی، ادبیاتی مشترک میان علم، اجرا و مدیریت شهری ایجاد کنیم تا خروجی این تعامل، به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و دستیابی به شاخص‌های شهر هوشمند منجر شود.»