تاریخ: پنجشنبه، ۲۶ تیر ۱۴۰۴
دسته‌بندی: خبر اول / شهری / ویژه شهردار شیراز خبر داد:

پیشرفت ۸۰ درصدی خط ۲ مترو /تقاطع غیر همسطح شهدای حرم شاهچراغ (ع) از پیشرفته‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور است

1348/10/11 - 11:40 ب.ظ
کد خبر: 2089
بدو نظر
سایز متن / -

شهردار کلان شهر شیراز در بازدید شبانه از پروژه‌های عمرانی شهر از پیشرفت قابل توجه خط ۲ مترو  خبر داد و تأکید کرد: در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده سه پروژه کلان به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومان در شیراز افتتاح خواهد شد.

 

 

به گزارش خبرنگار گروه شهری آنام فارس، شهردار شیراز در اولین بازدید شبانه  سال ۱۴۰۴ خود از پروژه‌های عمرانی شهر که با حضور اعضای شورای شهر، مدیران شهری، پیمانکاران و اصحاب رسانه صورت گرفت، گزارشی از پیشرفت پروژه‌های مختلف ارائه کرد.
وی ضمن تشکر از همکاری و تلاش همه دست‌اندرکاران، به ویژه کارگران، مهندسین، مشاوران و پیمانکاران، به اقدامات انجام‌شده در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: در ایام نوروز، شهرداری شیراز با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی، نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر از مسافران و زائرین را در کمپ‌های شهرداری اسکان داد و رضایتمندی خوبی را برای میهمانان فراهم کرد.
اسدی با اشاره به پروژه‌های مترو، از پیشرفت قابل توجه خط ۲ خبر داد و گفت: در حال حاضر دو شیفت کاری در خط دو مشغول به کار هستند و دستگاه حفار مکانیزه در میدان کلمه سعدی، عملیات حفاری یکی از لاین‌ها را به پایان رسانده است.
وی با اشاره به قول شهرداری برای مسافرگیری در این خط تا اواسط امسال، بر عزم خود و همکاران برای عمل به وعده‌ها و رعایت زمان‌بندی تأکید کرد. همچنین، شهردار شیراز از استقبال خوب مردم از خطوط متروی فعال ابراز خرسندی کرد و افزود که این امر، سرعت‌بخشی به تکمیل خطوط دیگر را در پی خواهد داشت.
در ادامه، اسدی به بازدیدهای شبانه مدیران شهری اشاره کرد و گفت: این بازدیدها به دلیل کمبود وقت در طول روز انجام می‌شود و هدف از آن، نظارت دقیق‌تر و تسریع در روند اجرای پروژه‌ها است. وی همچنین از برنامه‌ریزی برای آغاز عملیاتی خطوط ۳ و ۴ مترو در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
شهردار شیراز با تأکید بر اهمیت حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک کلان‌شهرها، مترو را به عنوان یکی از مؤثرترین راه‌حل‌ها برای این معضل معرفی کرد و افزود: شهرداری شیراز با اجرای همزمان سه یا چهار خط مترو، در تلاش است تا شیراز را به شهری دوستدار مترو و قطار شهری تبدیل کند.
شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به افتتاح پروژه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در ۱۷-۱۸ روز گذشته، سه پروژه مهم از جمله زیرگذر گوییم، دوربرگردان میلاد و سه پروژه نورپردازی به بهره‌برداری رسیدند و در ۱۰-۱۵ روز آینده نیز سه پروژه بسیار مهم دیگر به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومان به مردم شیراز تقدیم خواهد شد.
وی در مورد پروژه دوربرگردان میلاد، با تأکید بر اینکه این بزرگترین تقاطع چند سطحی در جنوب کشور با عملکرد کامل است، از اصحاب رسانه درخواست کرد که این پروژه را به خوبی پوشش خبری دهند.
اسدی همچنین توضیح داد که این پروژه، در جهت پاسخگویی به انتقاداتی مبنی بر عدم عدالت عمرانی در سطح شهر انجام شده است و خدماتی است که برای ساکنین مناطق جنوبی شهر و اتصال آن‌ها به شمال کمربندی ارائه می‌شود.
پس از بازدید شبانه شهردار شیراز از پروژه‌های عمرانی شهر، خبرنگاران دغدغه‌های خود را در مورد پروژه‌های مختلف شهری با شهردار در میان گذاشتند و اسدی نیز به سوالات آن‌ها پاسخ داد. یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مطرح شده، نگرانی در مورد آسیب رسیدن به آثار باستانی در مسیر عبور متروی خط ۲ از محدوده سعدیه بود.
شهردار شیراز در پاسخ به این نگرانی گفت: “سازمان میراث فرهنگی به وظایف خود عمل می‌کند و ما نیز با تعامل، مذاکره و ارائه مستندات فنی و کاوش‌های باستان‌شناسی، تلاش می‌کنیم آن‌ها را اقناع کنیم.”
وی با اشاره به جلسات برگزار شده با حضور کارشناسان و مشاوران میراث فرهنگی، ابراز امیدواری کرد که این نگرانی‌ها به طور کامل رفع شود و پروژه بدون هیچ مشکلی ادامه یابد.

اسدی همچنین یادآور شد که مشکلات مشابهی در مورد پروژه حافظیه نیز وجود داشته که با مذاکره و تعامل حل شده است. موضوع دیگر مطرح شده، کمبود واگن برای خطوط متروی شیراز بود. خبرنگاری با اشاره به وعده‌های قبلی شهرداری برای بهره‌برداری از خطوط جدید، سوال کرد که آیا مشکل کمبود واگن برطرف شده است یا خیر.

شهردار شیراز در پاسخ به این سوال، کمبود واگن را یک واقعیت در کشور دانست و گفت: “به دلیل تحریم‌های اقتصادی، هم کارخانه‌های واگن‌سازی داخلی قادر به تامین کامل نیازها نیستند و هم واردات واگن با مشکلات زیادی روبرو است.”
 اسدی از تلاش‌های شهرداری برای رفع این مشکل خبر داد و گفت: “در سفر به واگن‌سازی ابهر، مذاکراتی انجام شده و قرار است ۱۰ واگن جدید به ما تحویل داده شود. همچنین، دولت مصوبه‌ای برای اختصاص ۳۰۳ میلیون دلار برای تامین واگن برای کلان‌شهرها داشته و مذاکرات خوبی نیز با طرف چینی در این زمینه انجام شده است.”
وی تأکید کرد که شهرداری با تمام توان در حال تلاش برای رفع مشکل کمبود واگن است، اما این مشکل نباید مانع از پیشرفت پروژه‌های زیرساختی شود.
در پایان این جلسه، یکی از خبرنگاران به وضعیت نامناسب برخی از باغ‌های خانوادگی در سطح شهر اشاره کرد و از شهردار خواست تا به این موضوع رسیدگی کند. شهردار شیراز نیز با تأیید این موضوع، به شهرداران مناطق دستور داد تا نسبت به بهسازی و رسیدگی به باغ‌های خانوادگی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

مدیریت جهادی در شیراز باعث سربلندی شورا و شهروندان شده است

 

 رئیس شورای اسلامی کلان شهر شیراز در حاشیه بازدید شبانه از پروژه‌های عمرانی شهر، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این بازدیدها، از تلاش‌های شبانه‌روزی شهردار شیراز و همکارانش در توسعه شهری قدردانی کرد.
 حسینی با بیان اینکه با افتخار اعلام می‌کنیم که یک مدیریت جهادی ویژه در شهر شیراز در حال اعمال است، افزود: این مدیریت با توجه به کمیت، کیفیت، سرعت عمل و توجه به همه جوانب و مسائل، به صورت ویژه در دستور کار اعضای شورای اسلامی شهر شیراز قرار دارد.
رئیس شورای شهر شیراز با تأکید بر اینکه وظیفه خود می‌داند از همه دست‌اندرکاران پروژه‌ها، از جمله مجریان، ناظران، مشاوران و پیمانکاران قدردانی کند، تصریح کرد: ما به دلیل وجود شهرداری و تلاش‌های شما، سرمان را بالا می‌گیریم و افتخار می‌کنیم که شورای چنین شهرداری هستیم که در کشور از جوانب مختلف می‌درخشد.
وی با قدردانی از شهردار به دلیل تلاش‌های بی‌وقفه، اظهار امیدواری کرد که شهر شیراز به بهترین نحو اداره شود و شهروندان از مواهب پروژه‌های در دست اجرا بهره‌مند شوند.

تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمد بن موسی شاهچراغ (ع) نمونه بارز مدیریت جهادی در شهرداری شیراز

 

 رضا محمدیان رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز، در طی سخنانی پس از بازدید از پروژه‌های مزبور به اهمیت و ابعاد پروژه جدید تقاطع چند سطحی شهر اشاره کرد.
وی با بیان اینکه این پروژه یکی از بزرگ‌ترین تقاطع‌های غیر هم‌سطح در جنوب کشور به شمار می‌آید، افزود: “این پروژه با طولی بالغ بر ۳ هزار متر و ۵۴۰۰ متر، سطحی معادل ۲۰ هکتار را شامل می‌شود و نقش بسزایی در تسهیل دسترسی‌های شهری دارد.”
محمدیان اظهار امیدواری کرد که با این پروژه، مشکلات ترافیکی مناطق مختلف شیراز کاهش یابد و جان شهروندان نیز بیشتر حفظ شود.
وی همچنین به تاریخ افتتاح این پروژه اشاره کرد و گفت: “این پروژه به عنوان یکی از نمادهای تلاش جهادی در شیراز به زودی تحت عنوان نام مبارک امیرالمؤمنین (ع) به بهره‌برداری خواهد رسید.”
عضو شورای اسلامی شهر شیراز  به پروژه‌های عمرانی دیگر شهر نیز اشاره کرد و ادامه داد: “امیدواریم به زودی بتوانیم پروژه‌های بعدی را در دستور کار قرار دهیم و با سرعت بالاتری اقدام کنیم تا مردم بتوانند از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند شوند.”
محمدیان همچنین از تلاش‌های شهرداری در این زمینه قدردانی کرد و به تعاون و همکاری میان اعضای شورای شهر و شهرداری تأکید نمود.
وی ابراز امیدواری کرد که با استمرار چنین خدماتی، شیراز به یکی از نمونه‌های پیشرفته و مدرن در حوزه شهری تبدیل شود.

پروژه تقاطع شهدای حرم سه ویژگی منحصربفرد دارد که آن را از سایر پروژه‌ها متمایز می‌کند

 

مهندس همتی، مدیرکل عمرانی شهرداری شیراز در جریان بازدید از پروژه تقاطع‌های غیرهمسطح شهدای حرم، با اشاره به اتمام عملیات اجرایی پل شماره دو این پروژه، اظهار داشت: “همکاران من در قسمت‌های مختلف در حال اجرای عملیات نهایی روسازی راه و آسفالت هستند و سازمان سیما و منظر نیز در حال اجرای فضای سبز، روشنایی و گاردیل‌ها است.”

وی با بیان اینکه پیش از این دو دستگاه پل شماره‌های یک و سه به بهره‌برداری رسیده و تقدیم شهروندان شده است، گفت: “این پروژه علاوه بر تسهیل و تأمین ایمنی ترافیکی و تأمین دسترسی‌های رینگ‌های درون‌شهری و برون‌شهری، سه ویژگی منحصربه‌فرد دارد که آن را از دیگر پروژه‌های مشابه متمایز می‌کند.”

مدیرکل عمرانی شهرداری شیراز طول پل و مسیرهای احداث شده در این پروژه را حدود چهار و نیم کیلومتر عنوان کرد و افزود: “اجرای این حجم از مسیر در یک تقاطع، در نوع خود در کشور بی‌نظیر است. همچنین، این پروژه علیرغم وجود معارضین ملکی زیاد و تداخل با مسیر پر ترافیک و سنگین کمربندی شیراز، در مدت زمان وعده داده شده (۲۴ ماه) و حتی زودتر آماده بهره‌برداری شده است.
همتی ، تملک حدود ۱۵ هکتار زمین در این پروژه را ویژگی سوم و مهم‌تر آن دانست و تصریح کرد: “تا آنجایی که بنده اطلاع دارم، این میزان تملک در یک پروژه شهری، در سطح شیراز، استان فارس و حتی کشور بی‌نظیر است.”
وی با اشاره به اینکه این پروژه در طی یک دهه گذشته آغاز شده اما به دلیل مشکلات تملک به اتمام نرسیده بود، خاطرنشان کرد: “با دستور جناب آقای دکتر اسدی، شهردار محترم شیراز و همکاری شهرداران مناطق پنج و نه و حوزه معاونت مالی و اقتصادی، تملک زمین‌های معارض در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد.”
مدیرکل عمرانی شهرداری شیراز ضمن قدردانی از تلاش‌های تمامی دست‌اندرکاران این پروژه، از جمله مهندس مسعودی، شهردار مرحوم شهرداری منطقه پنج، ابراز امیدواری کرد که با اتمام عملیات باقی مانده، این پروژه به زودی به صورت کامل آماده بهره‌برداری شده و تقدیم شهروندان عزیز شود.