به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنام فارس، یوسف علوی، امروز – دوشنبه هفتم مهر ماه – در مراسم جشن عاطفه ها با بیان اینکه استان فارس بیش از ۵۱ هزار دانشآموز نیازمند تحت پوشش کمیته امداد دارد، گفت: هدف اصلی این جشن، فراهم کردن لوازم تحصیلی برای تمامی دانشآموزان محروم است تا هیچ کودکی به دلیل کمبود امکانات از تحصیل باز نماند.
وی با اشاره به استقبال گسترده مردم و خیرین فارس از پویش «آیندهساز باشیم» ادامه داد: امسال شاهد توفیقات خوبی بودهایم و پیشبینی میکنیم کمکهای نقدی و جنسی جمعآوریشده نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد و به حدود ۶۰ میلیارد تومان برسد.
قائم مقام مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی فارس یادآور شد: سال گذشته مجموع کمکهای جمعآوریشده بیش از ۵۰ میلیارد تومان بوده است.
علوی اضافه کرد: شهروندان نیکوکار میتوانند با مراجعه به دفاتر کمیته امداد در کلیه شهرستانهای فارس، مراکز نیکوکاری فعال در محلات با محوریت مساجد و همچنین تمامی مدارس استان کمکهای نقدی و جنسی خود را اهدا کنند. علاوه بر این، امکان مشارکت از طریق روشهای الکترونیکی نیز فراهم شده و هموطنان میتوانند از طریق درگاههای موجود در اپلیکیشنهای بانکهای مختلف کشور کمکهای خود را به دانشآموزان نیازمند برسانند.
وی تأکید کرد: تمام کمکهای جمعآوریشده توسط کمیته امداد، مراکز نیکوکاری و مدارس، پس از تجمیع توسط مسئولان فرهنگی و این نهادها، در همان محلات و مدارس میان دانشآموزان نیازمند توزیع خواهد شد. علوی این پویش را فرصتی ارزشمند برای مشارکت همگانی در حمایت از آیندهسازان ایران اسلامی دانست.
آموزش مهارت به جای کمک مستقیم، در سال تحصیلی جدید در فارس
محمدمهدی کیهانپور ، قائم مقام کمیته امداد امام خمینی استان فارس در مراسم جشن عاطفهها بر رویکرد نوین کمیته امداد تأکید کرد و گفت: آموزش مهارت به جای کمکهای مستقیم رویکرد نوینی است که مدنظر قرار دارد.
کیهان پور با اشاره به اهمیت حمایت از نیازمندان در سال تحصیلی جدید، بر رویکرد نوین کمیته امداد تأکید کرد و گفت: کمیته امداد با دستور امام راحل، ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی (۱۴ اسفند ۱۳۵۷) تأسیس شد و تاکنون بیش از چهل و پنج سال از عمر این نهاد مقدس میگذرد.
وی محور اصلی برنامههای کنونی کمیته امداد را «ماهیگیری» عنوان کرد و توضیح داد: رویکرد ما این است که به جای ماهی دادن به دست یک فرد، مهارت ماهیگیری را به او بیاموزیم. این رویکرد شامل آموزش مهارتهای درآمدزایی مانند «ماهیگیری» و حتی «ماهیفروشی» برای افرادی است که توانایی فروش محصولات خود را ندارند. هدف این است که با ایجاد اشتغال، خانوادههای نیازمند روی پای خود بایستند.
کیهانپور همچنین به اهمیت کمکرسانی در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جدید، امیدواریم با کمک همه دانشآموزان و مدیریت آموزش و پرورش شیراز، بتوانیم نیازمندیهای اولیه تحصیل دانشآموزانی که شاید قادر به تهیه لوازم ابتدایی نیستند را تأمین کنیم.
جشن عاطفهها، تمرین مسئولیت اجتماعی در مدارس است
یونس غلامی رئیس آموزش وپرورش ناحیه دو شیراز در مراسم جشن عاطفهها، بر اهمیت فراتر رفتن از کمکهای مادی در رویداد جشن عاطفهها تأکید کرد و افزود: جشن عاطفهها در حقیقت تمرین مسئولیت اجتماعی در مدارس است.
غلامی رویکرد کمیته امداد را در این جشن را صرفاً کمکرسانی مالی ندانست، بلکه آن را عاملی برای پیوند عاطفی و معنوی معرفی کرد و گفت: قرار نیست در جشن عاطفهها هر کسی که کمکی میکند، لزوماً مبلغی نقد یا کالایی را به صورت دستی اهدا کند؛ بلکه ما باید دلها را به هم نزدیک کنیم و کنار هم باشیم.
وی با برجسته کردن نقش ویژه دانشآموزان در جشن عاطفهها معنای اصلی جشن عاطفهها را همدلی و انجام درست مسئولیت اجتماعی نسبت به یکدیگر عنوان کرد و افزود: باید به جایگاهی برسیم که بتوانیم دستگیر یکدیگر باشیم، نه اینکه بدون توجه به نیاز واقعی، صرفاً به فکر جمعآوری اموال باشیم.
رئیس آموزش وپرورش ناحیه دو شیراز با استناد به آموزههای دینی مبنی بر اینکه «کسی که برای برآوردن نیاز مؤمنی تلاش کند، خدا حاجاتش را روا میکند»، بر اثرگذاری این اعمال نیک تأکید کرد و افزود: در حقیقت مهرورزی نوعی مسئولیت اجتماعی و دینی است
- نویسنده : لیلا کریمی
- منبع خبر : پوششی