توسعه گردشگری شیراز در گرو تکمیل پروژههای زیرساختی است

استاندار فارس با تأکید بر اهمیت توسعه گردشگری و نقش پروژههای شهرداری در این زمینه، از تدوین سند توسعه گردشگری استان خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه شهری آنام فارس در مراسم افتتاح پروژههای عمرانی شیراز، حسینعلی امیری، استاندار فارس، با اشاره به سرعت بالای توسعه شهر شیراز، گفت: «زمان اجرا و بهرهبرداری از پروژهها در شهرداری شیراز به موقع انجام میشود و این موضوع بارها تکرار شده است.»
امیری با تأکید بر اهمیت گردشگری به عنوان محور اصلی توسعه استان، افزود: «سند توسعه گردشگری فارس در سازمان مدیریت و برنامهریزی با همکاری سایر دستگاهها در حال تدوین است و بهزودی به تصویب خواهد رسید.»
وی تصریح کرد: «پروژههایی که شهرداری شیراز در دست اجرا دارد یا به بهرهبرداری رسانده است، در راستای تکمیل پازل زیرساخت گردشگری محسوب میشوند.»
استاندار فارس ابراز امیدواری کرد که با توجه به ظرفیتهای محیطی، محلی، تاریخی و فرهنگی شیراز، شاهد تحولات چشمگیری در این شهر باشیم. وی همچنین تهیه سند توسعه گردشگری را از الزامات مورد تأکید رهبر معظم انقلاب برشمرد.
امیری در خصوص زیرگذر گویم نیز گفت: «یکی از گلایههای اصلی اهالی منطقه گویم، گره ترافیکی بود. شهردار شیراز اطمینان دادند که این مشکل تا پیش از عید نوروز رفع خواهد شد که به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز این مهم محقق شد.»
درخواست مساعدت از دولت برای تامین واگن مترو
در ادامه این مراسم، محمدحسن اسدی، شهردار شیراز، با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳۰۰ پروژه در شهرداری شیراز در حال اجرا است، اظهار کرد: «هیچیک از این پروژهها نیمهتعطیل نیستند.»
وی با اشاره به افزایش بودجه شهرداری به ۴۲ همت و انعقاد ۶۱ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایهگذاری در سه سال گذشته، افزود: «برای نخستین بار درآمد حاصل از سرمایهگذاری در ردیفهای بودجهای شهرداری به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسید.»
شهردار شیراز به کمبود واگن در خط ۲ مترو شیراز اشاره کرد و گفت: «خط ۲ با یک رام روزانه تنها ۴ ساعت مسافرگیری میکند که نیازمند مساعدت هرچه سریعتر دولت در اختصاص واگن به این خط هستیم.»
اسدی همچنین از تلاشهای قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(س) در اجرای تعهدات خود در قراردادها تقدیر کرد.
وی در خصوص تقاطع چندسطحی شهدای حرم احمدبن موسی(ع) نیز گفت: «تملک ۱۶ هکتاری و رکورد بتنریزی در این پروژه کاری بینظیر بود.»
شهردار شیراز با اشاره به احداث این پروژه در کمربندی جنوبی شیراز، گفت: «در سال ۱۴۰۲ متاسفانه ۴۲ نفر در کمربندی جنوبی شیراز کشته شدند، اما با اقدامات شهرداری، تعداد کشتهشدگان این مسیر در سال گذشته به ۸ نفر کاهش یافت.»
اسدی همچنین در خصوص رونمایی از یادمان شهدای گویم عنوان کرد: «این پروژه تنها یک پروژه ۲ کیلومتری نبوده، بلکه یک پروژه ۷ کیلومتری است که با بازخورد مثبت شهروندان مواجه شده است.
رکوردی نوین در پروژههای عمرانی شیراز با هزینه ۵ هزار میلیارد تومان
محمد امین، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز، در آیین بهرهبرداری از تقاطع شهدای حرم احمدبن موسی(ع) که بهعنوان یکی از بزرگترین تقاطعهای چندسطحی شهری شناخته میشود، اظهار کرد: «این پروژه در محل تلاقی بزرگراه امام خمینی(ره)، بلوار احمدبن موسی(ع) و نواب صفوی، توسط شرکت سد عمران پارس گستر احداث شده است.»
امین با اعلام ارزش روز ساخت این پروژه به میزان ۵ هزار میلیارد تومان، افزود: «پروژه مذکور از بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز و طی دو سال با چالشهای اساسی خصوصاً در زمینه تملک اراضی مواجه بود.»
وی با اشاره به جزئیات تملک اراضی، اظهار داشت: «بیش از ۱۶ هکتار از اراضی مسکونی و ۶۶ پلاک برای اجرای این پروژه تملک شدند.»
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: «این پروژه رکورد بتنریزی در تقاطعهای شهری کشور را با بتنریزی ۳۵۰۰ مترمربع در ۲۴ ساعت شکسته و عملیات نوبت شب نیز موجب افتتاح ۲۶ ماهه این پروژه شد.»
امین سطح مقطع اشغالی پروژه را حدود ۲۲ هکتار عنوان کرد و گفت: «اهداف احداث این تقاطع شامل تسهیل و هدایت ترافیک در بولوارهای متصل، کاهش ترافیک در محور رحمت و کمربندی، افزایش ایمنی بزرگراه امام خمینی(ره)، حذف ۴ دوربرگردان ناایمن و صرفهجویی اقتصادی سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان در مصرف سوخت بوده است.»
وی همچنین با اشاره به پروژه زیرگذر گویم، گفت: «این پروژه نیز در بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز و طبق وعده ارائه شده به بهرهبرداری رسید که تأثیر بسزایی در اتصال شیراز به چند استان دارد.»
معاون شهردار شیرازبیان کرد: «سالهاست که شهروندان شیراز با مشکلات ترافیکی در این منطقه مواجه بودند و اجرای این پروژه به حل این مشکلات کمک میکند.»
امین یادآور شد: «برای اجرای این پروژه، ۴۴ پلاک تجاری و ۵ اداره دولتی جابجا و بیش از ۱۱ واحد مسکونی خریداری شد. روش اجرایی این پروژه نیز خاص و توسط مؤسسه ایستاب قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(س) با استفاده از روش هیدروفرز، یک دستگاه تمام مکانیزه، انجام شد.»
وی در پایان به امکانات روشنایی و تهویه در کل مسیر اشاره کرد و گفت: «در کل مسیر بازشوهایی وجود دارد که تامین نور در روز و تهویه هوای مناسب را به عهده دارند.»
همکاری شهرداری شیراز و قرارگاه خاتمالانبیا(ص) در پروژههای عظیم شهری
در مراسم بهرهبرداری از پروژههای مهم شهری شیراز، مجید رستمی، مدیرعامل هلدینگ نیرو و مدیرعامل شرکت سد عمران پارس گستر، همکاری میان قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) و شهرداری شیراز را نمونهای از همافزایی و همپوشانی توانمندیها برای توسعه شهر عنوان کرد. وی افزود: «امروز توفیق یافتیم پروژههایی که توسط قرارگاه خاتمالانبیا(ص) در شیراز اجرا شده بود را به پایان برسانیم، از جمله خط ۲ مترو و زیرگذر نیمهمسقف گویم.»
رستمی به ماموریتهای گسترده این قرارگاه در عرصههای مختلف اشاره و تصریح کرد: «در کشور نیازمند بازبینی طراحیها و روشهای ساخت پروژهها هستیم تا هم سرعت عملیات بالا رود و هم کیفیت آنها تضمین شود. نمونه بارز این رویکرد، اجرای خط لولههای گاز از رودخانه کارون با روش حفاری مکانیزه و در صنعت معدن جهت دسترسی به مواد معدنی است.»
وی همچنین گفت: «در پروژه زیرگذر گویم، با بهرهگیری از تجربه و تخصص مهندسان، در مدت دو سال به نتیجه رسیدیم و این کار توانست هم سرعت اجرا را افزایش دهد و هم رضایت عمومی را جلب کند.»
رستمی در ادامه، بر اهمیت مدیریت پروژه و تعامل موثر بین ارکان مختلف تاکید و خبر داد که قرارگاه خاتمالانبیا(ص) در حال حاضر مشغول انجام ۳۳۰ پروژه در حوزههای مختلف است.