استان فارس؛ قلب تپنده کریدور حمل و نقل شمال-جنوب کشور/ ۷۶۳ کیلومتر پروژه راهسازی در دست اجرا

مدیرکل راه و شهرسازی فارس، با اشاره به موقعیت استراتژیک این استان در کریدورهای ملی و بینالمللی، از اجرای پروژههای کلیدی مانند آزادراه شیراز-اصفهان و شیراز-بوشهر خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی آنام فارس، ناصر رضایی در این خصوص اظهار کرد: استان فارس یکی از استانهای کلیدی در اتصال کریدور شمال به جنوب کشور است و توسعه زیرساختهای حملونقل در این استان نقشی تعیینکننده در تسهیل تجارت، گردشگری و تبادل میان مناطق مختلف کشور دارد.
وی افزود: استان فارس با وسعتی بیش از ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع، چهارمین استان پهناور کشور محسوب میشود که با ۹ استان کشور از جمله اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان مرز مشترک دارد که این ویژگی، فارس را در قلب کریدور راهبردی شمال – جنوب و همچنین شرق به غرب قرار داده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی فارس سبب شده تا این استان به گلوگاه ترانزیتی کالا و مسافر میان بنادر جنوبی کشور مانند بندرعباس و بندر بوشهر و همچنین با مراکز صنعتی و پرجمعیت مرکز و شمال کشور تبدیل شود.
رضایی خاطر نشان کرد: همچنین فارس بخشی از شبکه حمل و نقل بینالمللی آسیا بوده و نقش مهمی در اتصال جادهای میان استانها و بنادر ایفا میکند.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه آزادراهی، پروژه بزرگ آزادراه شیراز – اصفهان به عنوان یکی از مهمترین طرحهای ملی در حال حاضر در دست بهره برداری است که تلاش ها برای تکمیل قطعه هفت آن با جدیت ادامه دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس ادامه داد: این محور آزادراهی نقش بزرگی در اتصال سریع و ایمن مرکز کشور به جنوب ایفا می کند که قطعا در ادامه با اجرای آزادراه شیراز – بوشهر این نقش بسیار پررنگ تر و اثرگذارتر خواهد شد.
رضایی، در خصوص پروژههای مهم راهسازی استان، اظهار کرد: هم اینک چندین محور کلیدی در دست اجرا یا توسعه است که برخی از آنها از اهمیت ملی برخوردارند.
وی افزود: از جمله این پروژه ها می توان به محور شیراز – جم – عسلویه برای تقویت ارتباط فارس با قطب گازی پارس جنوبی، بزرگراه شیراز – بوشهر برای انتقال سریع کالا از بنادر جنوبی به مناطق مرکزی کشور، بزرگراه شیراز – فسا – داراب – حاجیآباد – بندرعباس که بخشی از کریدور اصلی شمال – جنوب محسوب میشود، محور شیراز – دشت ارژن – قائمیه – بابامیدان – کنار تخته – برازجان که حلقه ارتباطی فارس با استانهای کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر است اشاره کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس تصریح کرد: همچنین محور باب انار – سروستان – خرامه – ارسنجان – سعادتشهر نیز از جمله محورهای شریانی کشور به شمار میرود که با تکمیل آن، مسیر بندرعباس به اصفهان حدود ۱۳۰ کیلومتر کوتاه تر می شود و در ادامه نیز به کریدور بندرعباس – یزد متصل خواهد شد.
به گفته رضایی؛ بزرگراه شیراز – سپیدان – یاسوج که ضمن اتصال فارس به استان کهگیلویه و بویراحمد، موجب توسعه گردشگری در منطقه خوش آب وهوای سپیدان نیز خواهد شد و بزرگراه فسا – استهبان – نیریز – قطرویه که مسیر ارتباطی فارس با استانهای شرقی از جمله کرمان و سیستان و بلوچستان است.
وی تاکید کرد: استان فارس به دلیل تنوع اقلیمی، مرکزیت اقتصادی در جنوب کشور و تمرکز بالای جمعیت شهری و صنعتی، نیازمند شبکهای مدرن و ایمن از راههاست که خوشبختانه با برنامهریزیهای انجام شده، توسعه زیرساختها در مسیرهای اصلی و فرعی در اولویت کاری قرار گرفته و اجرای طرحهای بزرگراهی با همکاری وزارت راه و شهرسازی و دستگاههای اجرایی در حال پیگیری است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به نقش محوری فارس در اقتصاد حملونقل کشور، ادامه داد: وجود کلانشهر شیراز بهعنوان مرکز خدمات درمانی، صنعتی و فرهنگی جنوب کشور، ظرفیت فرودگاهی پیشرفته، دسترسی به مناطق ویژه اقتصادی و پیوند با شبکه ریلی، همگی فارس را به یکی از مراکز حملونقل ترکیبی و چند وجهی در سطح ملی تبدیل کرده است.
رضایی ضمن تاکید بر ضرورت تکمیل پروژههای نیمهتمام فارس، خاطر نشان کرد: هم اینک در این استان در مجموع ۷۶۳ کیلومتر پروژه راه اصلی و بزرگراهی با پیشرفت فیزیکی چهار تا ۹۹ درصد در دست اجرا است که برای تکمیل آنها نیازمند ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.